donderdag 3 april 2008

Bezoek Kirsten en Pieterjan en paaswake in de township

Vrijdagmorgen 8u30 (en dat nadat ik tot bijna 4u alleen bij Joan had gezeten). Kwamen Kirsten en Pieterjan aan in Warmbaths en ben ik hen de weg gaan tonen. Zoals verwacht zag ik er zo slecht uit dat ze bijna moeite moesten doen om me te herkennen ma ja.

Vrijdag door de dag wat met hen en Ann en Ben gechatterd over vanalles en nog wat, een lunch gehad met Joan en haar ondertussen bij ons alom bekende spaghetti saus. Tegen een uur of vier zijn ze dan vertrokken om Ben en Ann terug te brengen naar de luchthaven om dan na veel omzwervingen en stress terug bij ons aan te komen rond half negen.

Een rustig avondje onder ons vier gehad, met beetje wijn en bier en mijn eerste waterpijp (gene paniek het was met FRUITTABAK, niet met zwaardere drugs)

Zaterdag hebben ze op hun beurt kennis gemaakt met Talje en ze waren heel jaloers op onze stageplaats. Het sociale leven van Potch, waar zij zitten en de stageplaatsen hier, zou de perfecte combinatie zijn, naart schijnt ma da gaat allemaal nie zo he J

Na Talje hebben zij ons kennis laten maken met Wimpy’s, een hamburgerbar in het centrum die we zelf nog niet hadden opgemerkt. En hebben we met hen de plaatselijke winkeltjes, marktjes en de plaatselijke O’Hagans aangedaan.
In de namiddag besloten we om niet uit te gaan, maar de ervaring van een paaswake in de township te gaan beleven. Om 19u dus bij Godfrey en Paulina aangekomen, om om acht uur in de mis te zijn. De paaswake begon eigenlijk beetje zelfde als thuis. Alles donker, de kerk enkel verlicht met alle kaarsjes die iedereen zelf meebracht en aangestoken waren door de nieuwe paaskaars. Daarna kwam (denk ik want alles was in het Sutu) het paasverhaal onderbroken met liederen aan de beurt. Op een bepaald moment in da verhaal verrijst Jezus. Amai mijn voeten, nu heb ik het gevoeld dat hij verrezen is hoor. De doeken voor het kruisbeeld werden met een ruk weggehaald en de overvolle kerk begon te zingen, te roepen, te dansen, te fluiten. Mega ervaring en AGAIN: These blacks can sing.

Daarna kwam de preek van de pastoor die denk ik bijna een uur duurde (en dit meen ik letterlijk).
Uiteindelijk hebben we de mis meegevolgd tot 1u snachts (bedenk even dat hij om acht uur was gestart en dat we dus vijf uur al in een mis in het sutu zaten) en hebben we ons dan terug naar onze auto laten begeleiden. Mooie ervaring, maar na zoveel uren is het wel genoeg!

Op paaszondag hebben Paashaas K en paashaas PJ dan voor een verrassing gezorgd adhv een appartement vol met verstopte eitjes. En na nog een bezoekje aan Talje en een drankje in O’Hagans hebben we dan afscheid genomen van hen, maar met de belofte dat we zeker Potch ne keer gaan bezoeken (wsch in Mei)

Weer een plezant weekend, met weinig slaap en dat heeft soms wel wat kleine negatieve gevolgen, maar dat is het waard. EN nu is het terug onder ons twee, en dat is wel beetje stil opeens, maar we hebben het goe onder ons twee!!!

Baie groet en baie soen
J

Geen opmerkingen: